Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
salam aidiladha buat semua viewer. macam mana dengan sambutan raya korban tahun ni?? best x?? raya tahun nie saya di kelantan. pertama kali beraya rumah mertua. sedih rasanya xdapat balik kampung beraya dengan keluarga. tapi biasalah hidup tatap kena teruskan, raya kat mana pun xpe. janji kita xlupa kewajipan kita sebagai hamba allah.
sambutan hari raya aidiladha atau raya korban di sebelah pantai timur ni memang la sangat-sangat meriah. dah macam raya aidilfitri. walaupun cuti hanya 3 hari tapi semua anak pantai timur akan pulang juga ke kampung halaman. keluarga zauj saya memang ramai sampai saya dah naik segan dok sana. saya cuma tidur di sana malam saja. malam raya dah balik umah sewa. alhamdulillah rumah sewa saya dengan umah mertua xjauh mana pun. cuma dalam 30 minit saja. jadi saya pergi pagi balik malam sampai raya ketiga. yang kesiannya pemandu iaitu zauj saya la sebab time raya macam nie perjalanan 30 minit dah bertukar jadi sejam lebih. kereta berderet-deret macam ulat ja.
banyak benda baru saya belajar disini. Makanan masa raya pun berlainan sangat dengan di kampung halaman saya. kat sini pagi-pagi raya dah makan tapai. banyak lagi nak cerita sebenarnya tapi nanti kalo ada kelapangan saya akan coretkan lagi disini.
apapun selamat menyambut hari raya korban ye..
READ MORE- salam aidiladha
READ MORE- Anak Kampung Versi - KAMI MAHU POSTING (ISMP)
Hari ni 16 Mei 2012.
Semua orang tahu hari ini merupakan hari guru bagi semua guru di Malaysia.
Menjadi kebiasaan, sekolah aku pun buat sambutan hari guru.
Pagi ni malas betul aku nak melangkah pergi ke sekolah.
Bukan apa serabut dengan tekanan kehidupan.
hari ni memang dalam sejarah dalam hidup aku.
walaupun dah 3 tahun sambut hari guru tapi hari ni tinggal kesan dalam hati aku
mungkin bagi cikgu lain biasa
tapi bagi aku insan yang kerdil dalam profesion pendidikan
amat menyentuh hati.
ada pertandingan guru paling popular di sekolah aku.
bukan pertandingan yang dipersoalkan tapi keperihatinan murid terhadap gurunya
ade pelajarku menyokong aku menjadi salah satu calon
tanpa pengetahuanku...
masa pengumuman majoriti guru yang menang

murid-muridku menanyakan
"kenapa nama ustazah tidak terpilih??? sedangkan kami dah sokong ustazah"

dan aku menjawap
" bukan kemenangan yang diidamkan tapi kemajuan dan pencapaian awak semua
dalam pelajaran dan kehidupan yang ustazah inginkan. "

syamin pun mencelah
" walaupun ustazah tak menang guru popular tapi ustzahlah guru popular dalam hati kami "

dengan ungkapan sebegitu, membuatkan jernih-jernih airmata
mengalir dari kelopak mataku.
cukup lah sekadar mereka mengingati aku sebagai guru mereka
ianya sudah bermakna dalam hidupku.

TERIMA KASIH ANAK-ANAK MURIDKU
USTAZAH SAYANG KAMU SEMUA
SEMOGA IMPIAN KALIAN MENJADI ORANG YANG BERGUNA
DI MASA AKAN DATANG TERCAPAI
AMIN YA RABAL ALAMIN.........
READ MORE- terima kasih anak-anakku

KPLI j-QAF Ambilan Januari 2011 :-

  1. Major ( BA / PA ) : Modul P3 unit terakhir
  2. Minor 1 : Pengajian Al-Quran : Modul P3
  3. Minor 2 : Bahasa Arab Minor / Pengajian Agama Minor
  4. Ilmu Pendidikan P3 Modul Akhir
  5. Pengurusan Sumber : Modul Akhir
  6. Seni Dalam Pendidikan : Modul Akhir



KPLI j-QAF Ambilan Januari 2012 :-

  1. Major ( BA / PA ) : Modul 1 Unit 2
  2. Minor 1 : Pengajian Al-Quran : P1 Unit 1
  3. Ilmu Pendidikan P1 Unit 2
  4. Bahasa Melayu Komunikasi P1
  5. Penyuburan Diri Insan Guru P1
  6. GERKO 1

READ MORE- Modul-Modul Untuk Interaksi Mei/Jun 2012
terasa hati betul aku dengan dia...
tapi tak pe aku tak akan salahkan mereka
kalo ambik hati sangat nanti aku pulak yang merana pulak kan.
biar kan je la mereka
dengan dunia mereka....
yang penting sekarang aku dan kehidupanku
bersama orang-orang yang tersayang
terutama EMAK & ZAUJY
Luv so0 much

READ MORE- tet.....tet....
  1. Jangan sengaja lewatkan solat. Ia tidak disukai ALLAH SWT.
  2. Jangan ke bilik air tanpa alas kaki (selipar). Dikuatiri terbawa keluar najis dan mengotori seluruh rumah kita.
  1. Jangan makan dan minum dalam bekas pecah atau sumbing. Makruh kerana ianya membahayakan.
  2. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  3. Jangan tidur selepas Solat Subuh, nanti rezeki mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat.
  4. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti makanan yang dimakan adalah dari muntah syaitan.
  5. Jangan keluar rumah tanpa niat membuat kebajikan atau kebaikan. Takut-takut mati dalam perjalanan.
  6. Jangan pakai kasut atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.
  7. Jangan biar mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
  8. Jangan bergaul bebas di tempat kerja. Banyak buruk dari baiknya.
  9. Jangan menangguhkan taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.
  10. Jangan ego untuk meminta maaf kepada kedua ibubapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
  11. Jangan mengumpat rakan taulan. Nanti rosak silaturrahim.
  12. Jangan lupa bergantung harap HANYA kepada ALLAH dalam setiap kerja. Nanti sombong bila berjaya dan kecewa bila gagal.
  13. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
  14. Jangan banyak ketawa nanti mati jiwa.
  15. Jangan biasakan berbohong kerana ianya adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih sayang kepada kita.
  16. Jangan suka mengianaya manusia atau haiwan kerana doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH SWT.
  17. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat lebih utama, kekal selamanya. Carilah kehidupan dunia dan akhirat.
  18. Jangan duduk dalam bilik air terlalu lama kerana di situlah tempat tinggal jin kafir dan syaitan.
  19. Jangan merokok dan memasang kemenyan kerana asap itu adalah makanan jin.
  20. Jangan lupa membaca BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIM dan salam ketika masuk ke rumah dikhuatiri jin dan syaitan masuk bersama.
  21. Jangan memakai tangkal kerana ALLAH tidak sempurnakan agama pemakainya ( dikhuatiri bergantung kepada tangkal, bukan kepada ALLAH ).
  22. Jangan pertikai kenapa ISLAM berkata JANGAN sebab semuanya untuk kebaikan dan sesungguhnya ALLAH SWT itu lebih mengetahui.
READ MORE- 24 Perkara JANGAN Dilakukan
TOLONG ingatkan aku
andai aku terlupakan Tuhan
dalam kelapangan dan kesibukan
dalam kesenangan dan kesusahan

TOLONG ingatkan aku
jangan jadi anak derhaka
mak ayah dilupakan jangan
usah diluka hati dan perasaan

TOLONG ingatkan aku
supaya ingat pesanan guru
bukan sekadar peringatan
tapi tarbiyah berpanjangan

TOLONG ingatkan aku
dengarlah dan bacalah al-quran
tika radio penuh hiburan
tika tv penuh hindustan

TOLONG ingatkan aku
di mana islamnya zahirku
jika aurat didedahkan
disingkat, diketat dan dijarangkan

TOLONG ingatkan aku
jadilah rakan yang baik
sentiasa memberi peringatan
sentiasa menerima teguran

TOLONG ingatkan aku
kalau bercinta biar keranaNya
dalam memilih utamakan Iman
kelak ikatan dihindari syaitan

TOLONG ingatkan aku
hidup ini satu kembara
kutiplah mutiara dalam perjalanan
moga di sana menjadi bekalan

-iBNaTuL JaMiLaH-
READ MORE- TOLONG ingatkan aku



Ketika sedang mengubah suai rumah, seorang pemuda cuba meruntuhkan suatu tembok. Rumah di jepun biasanya memiliki ruang kosong di antara tembok yang diperbuat dari kayu. Ketika tembok itu mulai roboh, dia menemui seekor cicak yang terperangkap di antara ruang kosong itu kerana kakinya melekat pada sebatang paku.

Dia berasa kasihan sekaligus hairan. lalu dia memerhati paku itu, ternyata paku tersebut telah ada di situ 10 tahun lalu ketika rumah itu pertama kali dibina. apa yang terjadi? bagaimana cicak itu dapat bertahan dengan keadaan terperangkap selama 10 tahun??? dalam keadaan gelap selama 10 tahun, tanpa bergerak sedikit pun, itu adalah sesuatu yang mustahil dan tak masuk akal.

Pemuda itu lalu berfikir, bagaimana cicak itu dapat bertahan hidup selama 10 tahun tanpa berpindah dari tempatnya sejak kakinya melekat pada paku itu! pemuda itu lalu menghentikan pekerjaannya dan memperhatikan cicak itu, apa yang dilakukan dan apa yang dimakannya hingga dapat bertahan. Kemudian, tidak tahu dari mana datangnya, seekor cicak lain muncul dengan makanan di mulutnya...
AHHH!! pemuda itu terharu melihat hal itu. Ternyata ada seekor cicak lain yang selalu memperhatikan cicak yang terperangkap itu selama 10 tahun.

Sungguh ini sebuah cinta... cinta yang indah. Cinta dapat terjadi bahkan pada haiwan yang kecil seperti dua ekor cicak itu. Apa yang dapat dilakukan oleh cinta? tentu sahaja sebuah keajaiban. Bayangkan, cicak itu tidak pernah menyerah dan tidak pernah berhenti memperhatikan pasangannya selama 10 tahun. Bayangkan bagaimana haiwan yang kecil itu dapat memiliki kurnia yang begitu mengagumkan.
Saya tersentuh ketika membaca cerita ini. lalu saya mulai terfikir tentang hubungan yang terjalin antara keluarga, teman, kekasih, saudara lelaki, saudara perempuan.

Seiring dengan berkembangnya teknologi, akses kita untuk mendapatkan informasi berkembang asngat cepat. tapi tak peduli sejauh apa jarak di antara kita, berusahalah semampumu untuk tetap dekat dengan orang-orang yang kita kasihi.

" JANGAN PERNAH MENGABAIKAN ORANG YANG ANDA KASIHI!!"

READ MORE- Cinta Sang Cicak
14.02.2012

Hari ni hari Valentine Day. My luvly zauj dah janji nak kasi hadiah sempena Hari Valentine. Dalam fikiran ini macam-macam dah tertanya-tanya apa kebendanya. Terkejut aku bila tengok hadiah tu rupanya 3 ekor anak ikan peacock. Konon-konon romantik la tu hadiah ikan,nape la dia tak hadiahkan gelang ke, kereta ke hehehe demand lebih la pulak jauzah dia ni. Dia sebenarnya nak kasi arnab tapi memandangkan aku geli dengan binatang yang berbulu makanya arnab bertukar jadi ikan. Yang hairannya 2 ekor betina 1 ekor je jantan, macam ade simbolik je. Ni macam hint nak berbini lebih. Ya allah jangan nak ngada lagi ye. Tunggu ekonomi stabil dulu baru u kawen 4. I sanggup pegi pinang.. hehehe ( ngade-ngade jah nak bermadu ).

Aku ni bukannya rajin pun nak membela ni tapi dah zauj suruh kena la juga. Tak kan la aku tak nak kan dia punya semangat beli akuarium bagai siap dengan air. Yang bestnya zauji dah pesan jangan tukar air, tapi tu la aku gatai tangan basuh akuarium tu. Tak sampai sejam pas tukar air sekor peacock mati, dah la yang mati tu bunting cian dia kan. Aku rasa mungkin sebab aku main air dalam akuarium kot. Esoknya pas alik sekolah aku tgk air dah keruh sebab makanan ikan hancur. Aku pun tukar lagi air, tak sampai sejam kali ni sekor lagi jadi mangsa. Zauji membebel la sepanjang hari, lepas maghrib zauji datang bawa 5 ekor lagi ikan peacock untuk aku. Siap bawa sebotol air telaga, leh lak bagi amaran jangan tukar air yang dia bagi.

Zauji nie kuat berpesan, dia bawa bunga kiambang lagi suruh letak dalam akuarium. Kali ni ikan aku dah ok. Sebelum aku tukar air dalam tu aku akan tahan dalam baldi 2 malam dulu agar klorin mendap. Air dalam akuarium pun tak dibuang terus, cuma buang separuh dan tambah dengan air baru. Sekarang baru aku tahu cara penjagaan ikan sebelum ni aku main godam je.. Bila ikan hidup aku jadi happy sangat, balik kerja stress tengok ikan berenang rasa tenang je. Baru aku tahu kenapa zauji aku hadiahkan ikan peacock ini.
Terima kasih sayang.....



READ MORE- ikan peacock
mari kiter dengar kanak-kanak rebina
menyanyi lagu bunyi-bunyian
versi arab



video





video
READ MORE- Ragam 1 Iman : Bahasa Arab unit 1
banyak sungguh dugaan aku kena lalui
macam-macam kerenah
tapi aku bersyukur dengan kurniaanMU...

ya allah...
aku syukur padamu
kau hadiahkan padakusuami yang mithali
yang sentiasa berada disisi ku
ketika susah dan senang

aku terharu dengan pengorbanmu
walaupun kita tidak boleh bersama
tapi pengorbananmu
sentiasa bersamaku

semoga ALLAH
memanjangkan jodoh kita bersama
hingga ke akhir hayat
amin...

READ MORE-




heran betul aku kenapa dengan diorang ni??
asal nampak aku tanya pasal

PINDAH

bila masa pulak aku cakap nak pindah??
ni mesti ada gosip liar tentang aku
pas aku balik hari tu...

kenapa lak aku nak kena pindah????
tak ada kerja ke...
lagipun my hubby belum cari rumah la
kalau aku nak pindah pun..
tunggu la aku buat kenduri dan info kat semua
baru la boleh duduk sekali

aku keliru nih
mungkin sebab diorang nampak aku bawa balik
banyak barang kot kan...
tak pun sebab diorang dah meluat dengan aku
yela aku siapalah aku kan...

hehehehe
tak apalah..
husnu zhan ajela

anyway biar la apa hampa nak cakap
aku PINDAH ke tak PINDAH ke
janji aku gembira
tak sedih2 dah
muahahaha




READ MORE- PINDAH?????